redesign tidning

Att göra redesign av en tidning är ett av Torinos favorituppdrag och en nisch där den lilla designbyrån vunnit fina priser – bland annat prestigefyllda Svenska Designpriset. Kompanjonerna Ali Moosavian och Christian Gård berättar hur de går till väga.

Tidningar åldras. Typsnitt, färger, strukturer och upplägg som tidigare fungerat, börjar kännas trötta och omoderna. När den känslan infinner sig är det dags för en redesign.

För Torino är det något av ett favorituppdrag. Torino har exempelvis gjort om Polistidningen, en redesign som gav guld i Svenska Designpriset, och nyligen hjälpt tidningen Journalisten att byta design.

När Ali Moosavian och Christian Gård på Torino får i uppdrag att redesigna en tidning börjar de med att sätta sig in i vilka delar som även fortsättningsvis kan funka och vilka delar som verkligen behöver göras om. Det kan handla om typsnitt, spaltsystem, struktur och färgpalett med mera.

Viktigast vid redesign av tidning

Det finns en hel del att tänka på när en tidning ska göras om, men vad är viktigast?

Christian: ”Jag tycker att det är typografin. En tidning handlar om att läsas och texterna måste vara fullt och tydligt läsbara samtidigt som typografin ska kännas väl genomtänkt, bidra till att den grafiska formen får rätt uttryck och känns modern och ‘fräsch’.”

Ali: ”Att man hittar en form som är särskiljande. Det ska gå att slå upp ett valfritt uppslag i tidningen och veta att det är just den tidningen man sitter med. Sedan är det viktigt att hitta rätt ton och manér, alla tidningar ska inte bli glossiga livsstilsmagasin.”

En av de stora utmaningarna är att överföra det som finns till något nytt och bättre utan att förstöra det som kanske funkar.

Christian: ”Att översätta tidningens själ och känsla till en ny, modernare form är det vi hela tiden försöker att tänka på. Samtidigt ska man inte kopiera andra liknande tidningar för mycket. En annan viktig del är att inte överdesigna saker i en första utgåva, man måste ha i åtanke att designlösningarna ska funka att göra i nummer efter nummer därefter.”

Tidningsredesign – så går det till

Torino har ett etablerat arbetssätt kring tidningsredesign som man alltid följer.
Christian: ”Vi börjar alltid med workshops tillsammans med kunderna, där vi hjälper dem att få en tydlig bild av vad de egentligen tycker är bra och dåligt med sin egen tidning. Då får vi en gemensam grund att utgå från och förhoppningsvis en tydlig riktning som vi ska gå i.

Sedan inkluderar vi kunderna tidigt i designprocessen genom att presentera designskisser och typografival som de får godkänna eller ha åsikter om. Vid valda milstolpar låter vi dem få se utvecklingen av redesignen och komma med åsikter och vara medverkande. Det gäller för oss att att vara väldigt lyhörda eftersom många har svårt att förmedla direkt vad de tycker är bra eller inte bra när det kommer till grafisk form.”

Ali: ”Vi försöker verkligen att sätta oss in i kundens sits för att förstå vad det är dom är ute efter. En annan viktig del är att prata i så konkreta termer som möjligt. Det vi gör är inte konst, utan ett hantverk.”

Har kunden alltid rätt?
Ali: ”Kunden har inte alltid koll på de alternativ som finns. När vi däremot presenterat de olika vägarna, är det givetvis kundens röst som väger tyngst kring vilken vi ska välja.”

Finns det något annat att tänka på kring redesign av tidning?
Christian: ”Att man inte behöver fixa det som inte är trasigt, bara för att göra om. Bättre då att lägga energi och tid på sådant som verkligen behöver fixas till.”

Vill du veta mer eller ha hjälp med redesign av en tidning?
Ring Torino på 08-400 201 77 eller skicka ett mejl till mail@torino.se.